PappaBjörn

En blogg om mitt liv och det som snurrar i huvudet på en blivande pappa...

Hur är man säker på att man gör rätt?

Kategori: PappaBjörn

Jag är ganska ny i papparollen, i ett halvår har jag bott tillsammans med min älskade och hennes dotter på snart 4 år, jag älskar båda två. Ibland undrar man dock om man gör rätt, nu vid lunch hade jag (återigen) problem med lillan, hon vill inte äta, säger att det är äckligt och att hon inte vill ha, hon knuffar undan tallriken så att maten sprids över hennes del av bordet, jag är tålmodig, lägger tillbaks maten på hennes tallrik, säger att hon allt får sitta kvar tills hon har smakat åtminstone...

Detta fortsätter en bra stund innan hon börjar säga väldigt fula saker som man inte förväntar sig att ett barn ska säga, inga svordomar alltså utan mer hot, saker som kommer hända för att jag är elak. Jag säger till henne att hon har en taskig attityd och att om hon inte skärper till sig så får hon parkera i sängen tills hon är snällare.

I detta läge är jag osäker på om jag är en bra "pappa"/förebild, hur ska man göra för att på bästa och mest passande sätt kommunicera utan att bestraffa för hårt?

Hjälp?

Någon?

Kommentarer

  • Cissi- Ensamstående med Wictor säger:

    Låter som trots, om du inte lägger upp mat till henne utan låter henne ta mat själv kanske det blir bättre. Säg att hon får ta en liten bit av det hon säger att hon inte tycker om för att du ska "tro henne". Jag har liknande situationer på jobbet..dessa 4 åringar.

    2012-02-19 | 20:30:09
    Bloggadress: http://tsilodtheoneandonly.blogg.se/
  • PappaBjörn säger:

    Njae, det ligger mer bakom än trots tror jag själv, men det är inte det som är problemet, alla barn vägrar äta mat i viss utsträckning det har jag erfarenhet av från när mina syskon var små...



    Problemet är att jag inte är säker på hur sträng/hård jag ska/bör vara...



    När brorsan var liten framkallade han till och med kräkningar vid matbordet för att slippa äta falukorv (farligkorv)...

    2012-02-19 | 20:48:34
    Bloggadress: http://pappabjorn.webblogg.se/
  • mammakex87 säger:

    Hon testar oss båda nu älskling. Mycket nytt nu för henne dessa 6månader. Ny familjerelationer, nytt hem, nytt dagis med nya personer och ett till barn på väg. Tycker du gör ett bra jobb. Du ser ju själv när hon testar mig flera gånger om dagarna o man känner sig för jäklig för att man inte vet vad man ska göra. kämpa på och ha kvar tålamodet. Vi kämpar i ett team.

    2012-02-21 | 20:04:19
    Bloggadress: http://mammakex.webblogg.se/

Kommentera inlägget här: